ΠΡΟΣ: κ.Ι.Καϊτεζίδη, Δήμαρχο Πυλαίας – Χορτιάτη
ΚΟΙΝ.: (σχετ.: πίνακας αποδεκτών)
Θέμα: «Σε δίνη υποβάθμισης η ασφαλής, αξιοπρεπής και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση των μαθητών/τριών με αναπηρία στον Δήμο Πυλαίας - Χορτιάτη, ελλείψει διασφάλισης των κατάλληλων υποδομών: Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ ζητά άμεσες πρωτοβουλίες για την επίτευξη της μεταστέγασης των ΣΜΕΑΕ σε ασφαλείς κτιριακές υποδομές, συγχρόνως με εγγυήσεις για την ασφαλή, απρόσκοπτη και αδιάλειπτη φοίτηση των μαθητών/τριών με αναπηρία κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά»
Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ), ιδρυτικό και ενεργό μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), αποτελεί το δευτεροβάθμιο όργανο του αναπηρικού κινήματος, που εκπροσωπεί τα άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, τα ανήλικα άτομα με κάθε μορφής αναπηρία και τις οικογένειές τους, μέσω των Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων τους στην ελληνική επικράτεια, και έχει ως αποστολή της τη διεκδίκηση και προστασία των δικαιωμάτων τους.
Όπως πολύ πιθανά αναμένετε, από τη στιγμή που η δημοτική αρχή Πυλαίας - Χορτιάτη δεν έχει καταλήξει, εδώ και χρόνια, σε οριστικές λύσεις για την εύστοχη και επαρκή αντιμετώπιση του στεγαστικού ζητήματος των ΣΜΕΑΕ (2ο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας – Χορτιάτη, Ειδικό Δημοτικό Σχολείο και Ειδικό Νηπιαγωγείο), παρά τις συνεχείς οχλήσεις και τα επανειλημμένα αιτήματα των οικογενειών μαθητών/τριών με αναπηρία και των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων τους στην περιοχή επιρροής, είμαστε αναγκασμένοι/ες, μετά λύπης και ανησυχίας, να υπεισέλθουμε στο φλέγον αυτό ζήτημα, η καθυστέρηση διευθέτησης του οποίου πλήττει εμμονικά το δικαίωμα των μαθητών/τριών με αναπηρία στην εκπαίδευση σε επαρκείς, ασφαλείς και αξιοπρεπείς συνθήκες.
Με την από 07/01/2024 επιστολή του (επισυνάπτεται) προς την Ομοσπονδία μας, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας, ήλθε όχι μόνο να υπενθυμίσει τη δεινότητα και επικινδυνότητα των συνθηκών που οι μαθητές/τριες με αναπηρία στις ανωτέρω ΣΜΕΑΕ διάγουν τον εκπαιδευτικό τους βίο, αλλά και να επισημάνει τον σοβαρό προβληματισμό και την εντεινόμενη αγωνία των οικογενειών τους, που εδράζεται στην πρόσφατη ενημέρωση του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, περί επικείμενης αναστολής της λειτουργίας των εκπαιδευτικών αυτών δομών και προσφυγής, εν μέσω της σχολικής χρονιάς (!), στη λύση της αξιοποίησης αιθουσών και υποδομών άλλων σχολικών μονάδων για την υποδοχή και τη συνέχιση της φοίτησης του μαθητικού πληθυσμού με αναπηρία, πόσω δε μάλλον άνευ γνωστοποίησης οποιουδήποτε εναλλακτικού προγραμματισμού για την επίλυση του μείζονος αυτού ζητήματος.
Υποδομές, ωστόσο, που, δυστυχώς, υστερούν σημαντικά τόσο του μεγέθους όσο και των αναγκών του μαθητικού δυναμικού με αναπηρία στον Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη, αδυνατώντας κατ’ επέκταση να εγγυηθούν την απαραίτητη εκπαιδευτική υποστήριξη που οι ανάγκες των μαθητών/τριών αυτών υπαγορεύουν σε χώρους που έχουν καταστεί πολυπληθείς και υπερκορεσμένοι, προσπερνώντας αδιάφορα τις δυσμενείς επιπτώσεις και παλινδρομήσεις που μια ‘αιφνίδια’ αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος εν εξελίξει της σχολικής χρονιάς δύναται να επιφέρει, ιδίως σε σύνθετες καταστάσεις (λ.χ. μαθητές/τριες που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού), και θέτοντας σε διακινδύνευση ακόμη και την ίδια τη φοίτηση μαθητών/τριών με αναπηρία σε αυτές, εξαιτίας ζητημάτων προσβασιμότητας, απαγορευτικών για την κινητικότητα πλήθους μαθητών/τριών με κινητικές αναπηρίες ή/και χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων.
Υπό το φως των ανωτέρω, είναι ευχερώς αντιληπτό ότι όσο η εξεύρεση λύσης για την κατάλληλη κτιριολογική κάλυψη των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. για τις οποίες γίνεται λόγος, μεταφέρεται για διευθέτηση στις ‘καλένδες’ ενός καλύτερου μέλλοντος, και όσο τα προβλήματα που προκύπτουν από την ακινησία αυτή επιχειρούνται να αντιμετωπιστούν με ‘πυροσβεστικού χαρακτήρα’ λύσεις, οι συνέπειες και οι κίνδυνοι για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία σωρεύονται, η αγωνία των οικογενειών τους γιγαντώνεται, ενώ δεν αποτρέπονται εύλογες εντυπώσεις ότι η ασφάλεια και οι ανάγκες τους περιφρονούνται, απαξιώνονται και τίθενται στο περιθώριο.
Όπως αντιλαμβάνεστε, η ελάχιστη συνέχιση της κατάστασης αυτής που επί σειρά ετών θέτει τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία στον Δήμο Πυλαίας - Χορτιάτη σε επισφαλή θέση, εξαντλώντας τις δυνάμεις και την υπομονή των ίδιων και των οικογενειών τους, δεν μπορεί να αφήσει θεατές, εμάς, τους γονείς και κηδεμόνες των ατόμων με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, ούτε ασφαλώς να θεωρηθεί επιτρεπτή από την πλευρά μας.
Μεταξύ άλλων, ναρκοθετεί την υλοποίηση του κατοχυρωμένου (από το Σύνταγμα, τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες-ν.4074/2012, την εθνική νομοθεσία) δικαιώματος των μαθητών/τριών με αναπηρία στην εκπαίδευση, που προαπαιτεί την παροχή επαρκών πόρων, περιλαμβανομένων, προφανώς, των απαραίτητων υποδομών, όπως και του δικαιώματός τους σε ισότιμη πρόσβαση και ίση μεταχείριση σε σύγκριση με τους/τις υπόλοιπους/ες συνομήλικούς τους μαθητές/τριες. Εν τέλει, αδυνατεί, δυστυχώς, να αποτρέψει και τα απευκταία ενδεχόμενα σχολικής διαρροής και αποκλεισμού τους από τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, που οδηγούν με τη σειρά τους σε κοινωνικό αποκλεισμό και περιθωριοποίηση.
Περαιτέρω, θεωρούμε ότι, τρία και πλέον χρόνια μετά τη δέσμευση της ελληνικής πολιτείας για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, όπου προβλέπεται και η διασφάλιση επαρκών και κατάλληλων χώρων και συνθηκών ασφαλούς παραμονής του μαθητικού πληθυσμού, κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης, με συγκεκριμένους στόχους, χρονοδιαγράμματα και με τη συνδρομή των Ο.Τ.Α.[1], όπως και εν εξελίξει της διαμόρφωσης της νέας Εθνικής Στρατηγικής για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία 2024 - 2030, με τα ζητήματα της διασφάλισης της πρόσβασης στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας να συνιστούν, αναντίλεκτα, έναν από τους βασικούς πυλώνες της, η όποια περαιτέρω στασιμότητα από την πλευρά του Δήμου Πυλαίας - Χορτιάτη στο ζήτημα αυτό, στη δικαιοδοσία του οποίου εμπίπτουν τα ζητήματα των δημόσιων σχολικών μονάδων της περιοχής ευθύνης του, μάλλον καθίσταται ασυνεπής με τις προτεραιότητες της σύγχρονης θεσμικής πραγματικότητας.
Για τους λόγους αυτούς, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ, συντάσσεται απόλυτα και στηρίζει τα αιτήματα και την εύλογη αγωνία των οικογενειών μαθητών/τριών με αναπηρία, δημοτών Πυλαίας - Χορτιάτη, εκπεφρασμένων και από Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων τους, μεταξύ των οποίων ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας, και ζητά: (α) την άμεση εξεύρεση λύσης για την αποτροπή της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος των μαθητών/τριων με αναπηρία στην περιοχή επιρροής, ως προωθείται μέσω του διαμοιρασμού τους σε εξίσου ή/και πλέον αμφισβητούμενης καταλληλότητας υποδομές σχολικών μονάδων εν εξελίξει της σχολικής χρονιάς 2023-2024, παράλληλα με (β) την άμεση επεξεργασία σαφούς και συγκροτημένου σχεδίου, προκειμένου να καταστεί το συντομότερο δυνατόν επιτεύξιμη, και σε κάθε περίπτωση όχι αργότερα από την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους, η κατάλληλη, μόνιμη, κτιριακή κάλυψη, για τη στέγαση των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. της συγκεκριμένης χωρικής αρμοδιότητας, που θα εγγυηθεί, μεταξύ άλλων, σε βάθος χρόνου, τη βέλτιστη προστασία του δικαιώματος των μαθητών/τριών με αναπηρία και την ισότιμη, με τον υπόλοιπο μαθητικό πληθυσμό του Δήμου, πρόσβασή τους στο δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης.
Αναμένοντας την άμεση και θετική σας ανταπόκριση, καθώς και την ενημέρωση της Ομοσπονδίας μας για τις ενέργειές σας.
Με εκτίμηση,
Για την ΠΟΣΓΚΑμεΑ,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Ιωάννης Μοσχολιός
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Φωτεινή Ζαφειροπούλου
Συνημμένα:
Η από 07/01/2024 επιστολή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας
Πίνακας αποδεκτών:
- Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, κ. Κ.Πιερρακάκης
- Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, κα Ζ.Μακρή
- Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, κ. Ι.Κατσαρός
- Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
- Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, κ.Α.Κόπτσης
- Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), κ. Ι.Βαρδακαστάνης
- Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας
- Πρωτοβάθμια Σωματεία – μέλη της ΠΟΣΓΚΑμεΑ
[1] Στόχος 10: «Παιδιά με αναπηρία και Στήριξη της Οικογένειας», επιμέρους στόχος 5, σημείο: «Εξασφαλίζουμε επαρκείς και κατάλληλους ιδιόκτητους χώρους και συνθήκες ασφαλούς παραμονής με την ανέγερση ή επέκταση σχολικών κτηρίων προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γυμνάσια, γενικά λύκεια (ΓΕΛ), επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) και ειδικά σχολεία) στο πλαίσιο του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού ‘Αντώνης Τρίτσης’» & Στόχος 12: «Εκπαίδευση και Κατάρτιση για όλους», επιμέρους στόχος 16: «Προχωρούμε σε ανέγερση ή επέκταση ειδικών σχολείων», σημ.: «Προβαίνουμε στην ανέγερση δεκατεσσάρων (14) ειδικών σχολείων, καθώς και σε δράσεις για την επέκταση των σχολικών κτηρίων σε ειδικά σχολεία, στο πλαίσιο του νέου Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού ‘Αντώνης Τρίτσης’».