ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΓΙΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΕΠΑΡΚΩΝ & ΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ 2ου ΕΕΕΕΚ τ.ΠΥΛΑΙΑΣ
ΠΡΟΣ:
Πρωθυπουργό της χώρας, κ. Κυρ.Μητσοτάκη
Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, κ. Κ.Πιερρακάκη
Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, κα Ζ.Μακρή
Υπουργό Εσωτερικών, κ.Θ.Λιβάνιο
Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, κ.Α.Κόπτση
Κοιν: (πίνακας αποδεκτών)
ΘΕΜΑ: «H ΠΟΣΓΚΑμεΑ μεταφέρει την αγωνία της για το διαχρονικό έλλειμμα επαρκών και κατάλληλων υποδομών για τη διασφάλιση της ισότιμης και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευσης των μαθητών/τριών με αναπηρία και ζητά να επιλυθεί το ατελεύτητο στεγαστικό ζήτημα του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. τ. Πυλαίας»
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Αξιότιμες/οι κυρίες/οι Υπουργοί,
Αξιότιμε κύριε Περιφερειακέ Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ), ιδρυτικό και ενεργό μέλος της ΕΣΑμεΑ, αποτελεί το δευτεροβάθμιο όργανο του αναπηρικού κινήματος, που εκπροσωπεί τα άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και τα ανήλικα άτομα με κάθε μορφής αναπηρία και τις οικογένειές τους, μέσω των Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων που έχουν δημιουργηθεί σε πανελλαδικό επίπεδο, από χιλιάδες μέλη οικογενειών ατόμων με τις προαναφερθείσες αναπηρίες, και έχει ως κύρια αποστολή της τη διεκδίκηση και προστασία των δικαιωμάτων τους.
Με τις ιδιότητες αυτές, το παρόν έγγραφο της ΠΟΣΓΚΑμεΑ αποβλέπει στην ανάληψη κάθε δυνατής περαιτέρω πρωτοβουλίας από την πλευρά σας, στο μέτρο και στην περιοχή ευθύνης της καθεμιάς, για την ουσιαστική υποστήριξη των μαθητών/τριών με αναπηρία που φοιτούν στο 2ο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. το οποίο μέχρι την περασμένη χρονιά στεγαζόταν στην Πυλαία, και όχι μόνο, όπως και για την προστασία των δικαιωμάτων τους και την άρση μορφών διάκρισης εις βάρος τους εκτιμώντας, περαιτέρω, πως τις ανάγκες των ατόμων αυτών ο οποιοσδήποτε σχετικός σχεδιασμός και προγραμματισμός οφείλει να συμπεριλαμβάνει ως βασική προτεραιότητα.
Διανύουμε περίπου έναν μήνα από όταν, με ικανοποίηση, υποδεχθήκαμε τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στη Δ.Ε.Θ. για το πρόγραμμα αρχικού ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση και ανακαίνιση των κτιριακών εγκαταστάσεων εκατοντάδων σχολικών μονάδων στη χώρα, που ευελπιστούμε σε εύλογο χρόνο να λάβει χώρα προς όφελος του μαθητικού πληθυσμού, με και χωρίς αναπηρία. Όπως, επίσης, τις μετέπειτα δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, «της χρονιάς του σχολείου», όπως χαρακτηρίσθηκε, που «δεν αποτελεί σύνθημα, αλλά δέσμευση» για το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο.
Δυστυχώς, όμως, μόνο ως «σύνθημα» μπορεί να εκληφθεί από τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. τ. Πυλαίας – Χορτιάτη και τις δεκάδες οικογένειές τους, όταν παρά την επίμονη και επανειλημμένη ανάδειξη του στεγαστικού προβλήματος (τόσο για τη σχολική αυτή μονάδα, όσο και για το ειδικό δημοτικό και νηπιαγωγείο για παιδιά με αυτισμό στον ίδιο δήμο), όταν παρά την ανησυχία που αφειδώς έχει μεταφερθεί στις αρμόδιες πλευρές για τους κινδύνους και τις πιθανότητες αποκλεισμού των παιδιών τους από τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, όταν παρά τις εκκλήσεις για την έγκαιρη επεξεργασία λύσεων για την αποτροπή τους προς την πολιτεία, τους Δήμους, το Υπουργείο Παιδείας και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, καταλήγουν να βρίσκονται αντιμέτωποι/ες με την «έσχατη λύση» του διαμοιρασμού των παιδιών τους σε άλλα ειδικά εκπαιδευτικά πλαίσια στην πόλη (λ.χ. Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κορδελιού, Παύλου Μελά, Θέρμης), και με άγνωστο χρονικό ορίζοντα εγκλωβισμού σε αυτή…..
Αναντίλεκτα, η μέχρι τούδε ενεργοποίηση των αρμόδιων πλευρών και η επιχειρούμενη διευθέτηση του φλέγοντος αυτού ζητήματος για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία και τις οικογένειές τους[1], δημιούργησε εύλογες προσδοκίες περί υπαρκτής βούλησης να δοθεί μια διέξοδος, που θα υποστήριζε ουσιαστικά το μαθητικό δυναμικό με αναπηρία των σχολικών αυτών μονάδων και την απρόσκοπτη φοίτησή τους κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, σε συνθήκες σταθερότητας, ασφάλειας και εν γένει ισότιμης προσβασιμότητας με τον υπόλοιπο μαθητικό πληθυσμό στην περιοχή επιρροής.
Στον αντίποδα, παρά τα περί του αντιθέτου προσδοκώμενα, δεν τελεσφόρησε εγκαίρως, όχι απλώς το μόνιμο, στο οποίο αδιαμφισβήτητα παρεμβάλλονται χρονοβόρες διαδικασίες και διοικητικές απαιτήσεις, αλλά ούτε το προσωρινό στεγαστικό ζήτημα για το 2ο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. στο επί μίσθωση κτίριο από τον Δήμο Θέρμης. Και αναμενόμενα, ύστερα από πολύμηνες πιέσεις και κατανάλωση ελπίδων, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών/τριών του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας – Χορτιάτη, με πρόσφατη επιστολή του (επισυνάπτεται) θέτει ευλόγως και δικαίως υπόψη σας την επιβεβαίωση των φόβων του για τις ολέθριες συνέπειες του διαμοιρασμού του μαθητικού δυναμικού του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. σε άλλα εκπαιδευτικά πλαίσια.
Στον μακρύ κατάλογο των προβλημάτων που εντοπίζονται σήμερα και εξαντλούν χωρίς να εξαντλούνται, επιβαρύνοντας υπέρμετρα τις οικογένειές τους, οι μαθητές/τριες μεταφέρονται διαχωρισμένα σε υποδομές και τάξεις που έχουν καταστεί πολυπληθείς, υπερκορεσμένες και αδυνατούν να εγγυηθούν την απαραίτητη εκπαιδευτική υποστήριξη που οι ανάγκες των μαθητών/τριών αυτών υπαγορεύουν, επιφέροντας δυσμενείς επιπτώσεις και παλινδρομήσεις από την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος (ιδίως σε σύνθετες καταστάσεις λ.χ. μαθητές/τριες που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού). Πολύ περισσότερο, θέτουν σε διακινδύνευση ακόμη και την ίδια τη φοίτηση μαθητών/τριών με αναπηρία σε αυτές, εξαιτίας μη διευθέτησης των δρομολογίων για τη μεταφορά τους και ζητημάτων προσβασιμότητας στις σχολικές μονάδες, απαγορευτικών για την κινητικότητα πλήθους μαθητών/τριών με κινητικές αναπηρίες ή/και χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων.
Είναι παγκοίνως γνωστό πως ο προβληματισμός για την επάρκεια και την καταλληλότητα των σχολικών υποδομών, γενικής και ειδικής εκπαίδευσης, για την παροχή ισότιμης και ποιοτικής εκπαίδευσης στους/στις μαθητές/τριες με και χωρίς αναπηρία, θωρακίζοντας ταυτόχρονα την ασφάλεια και προστατεύοντας το φάσμα των δικαιωμάτων τους, απασχολεί επί μακρόν όλα τα συναρμόδια Υπουργεία και εμπλεκόμενους φορείς της πολιτείας, και προφανώς δεν αφορά μόνο την παραπάνω μονάδα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Είναι όμως ευρέως γνωστό, πλέον, πως η ανησυχία και η ταλαιπωρία των γονέων των ατόμων με αναπηρία του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας – Χορτιάτη επί των ανωτέρω έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, με τις αγωνίες τους για τις επιπτώσεις του διαμοιρασμού των παιδιών τους να επαληθεύονται και με τις αντοχές τους να κινδυνεύουν να εξαντληθούν από την όποια περαιτέρω καθυστέρηση στην επίλυση του ζητήματος.
Για τους λόγους αυτούς, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ, δια της παρούσης επιστολής συντάσσεται απόλυτα και στηρίζει τα αιτήματα και την εύλογη αγωνία των οικογενειών των μαθητών/τριών με αναπηρία, εκπεφρασμένων από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας - Χορτιάτη, και απευθύνει έκκληση για την προσωπική σας παρέμβαση και την ανάληψη κάθε περαιτέρω δυνατής πρωτοβουλίας, προκειμένου:
- να ολοκληρωθούν, χωρίς καθυστέρηση, οι απαραίτητες τροποποιήσεις στο επί μίσθωση κτίριο από τον Δήμο Θέρμης για την προσωρινή στέγαση της σχολικής μονάδας, και ενδιάμεσα,
- να αντιμετωπιστούν ζητήματα υλικοτεχνικής υποδομής και μεταφοράς, όπου εντοπίζονται στις ΣΜΕΑΕ που έχουν διαμοιραστεί οι μαθητές/τριες με αναπηρία της σχολικής μονάδας, ώστε εν τέλει να μπορέσουν, επιτέλους, χωρίς προσκόμματα να μπουν στις τάξεις τους.
Περαιτέρω, είναι αυτονόητο το γεγονός πως η προσωρινή στέγαση του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., παρότι αποτελεί μια βραχυπρόθεσμη λύση του προβλήματος, δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη μόνιμη κτιριακή υποδομή, η οποία θα επιτρέψει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας σε βάθος χρόνου και θα εγγυηθεί, μεταξύ άλλων, τη βέλτιστη προστασία του δικαιώματος των μαθητών/τριών με αναπηρία της περιοχής επιρροής στη συγκεκριμένη εκπαιδευτική βαθμίδα και σχολική μονάδα. Ως εκ τούτου ζητάμε:
- να επισπευσθεί η ανάληψη της χρηματοδότησης από το Υπουργείο Εσωτερικών για την κατασκευή του νέου σχολικού συγκροτήματος, στην παραχωρηθείσα έκταση από τον Δήμο Θέρμης, προκειμένου να καταστεί εγκαίρως εφικτή η κατάλληλη μόνιμη κτιριακή κάλυψη για τη στέγαση των προβλεπόμενων Σ.Μ.Ε.Α.Ε. (1ο και 2ο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. και 2ο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.) Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Ακόμη, ζητάμε, με πρωτοβουλίες σας, να τεθεί σε άμεση προτεραιότητα η επεξεργασία συγκροτημένου σχεδίου, που θα παρέχει επιτέλους λύση στα χρονίζοντα προβλήματα των σχολικών υποδομών και της διασφάλισης της εκπαίδευσης των μαθητών/τριών με αναπηρία, σε ασφαλείς, επαρκείς, προσβάσιμους, αξιοπρεπείς και λειτουργικούς χώρους, τόσο για το 2ο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. τ. Πυλαίας - Χορτιάτη, όσο και για το σύνολο των Σ.Μ.Ε.Α.Ε., όπως και των σχολικών μονάδων της γενικής εκπαίδευσης στη χώρα, συμπεριλαμβανομένης και της εξεύρεσης και διασφάλισης των απαραίτητων ή/και πρόσθετων πόρων και χώρων που απαιτούνται για τον σκοπό αυτό.
Καλούμε, τέλος, τον Υπουργό Παιδείας να πάρει θέση και να παρέμβει για τα χρόνια προβλήματα στις υποδομές και την προσβασιμότητα στις σχολικές μονάδες. Άλλωστε, στο πλαίσιο λειτουργίας της επιτροπής για τη φυσική προσβασιμότητα για τα άτομα με αναπηρία, που έχει συσταθεί και λειτουργεί στο Υπουργείο Παιδείας, η κρατούσα κατάσταση που αφορά τα ζητήματα προσβασιμότητας των σχολικών μονάδων γενικής και ειδικής εκπαίδευσης που λειτουργούν σε κάθε Δήμο, πρέπει αφενός να αποτυπωθεί, αφετέρου το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις, σε συνεργασία με τους Δήμους, τόσο για τη βελτίωση της λειτουργικότητας των σχολικών μονάδων, όσο και για την τήρηση όλων των προδιαγραφών προσβασιμότητας για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς με αναπηρία.
Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,
Κυρίες/οι Υπουργοί,
Κύριε Περιφερειακέ Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Εν εξελίξει της «χρονιάς του σχολείου», που για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας – Χορτιάτη, και όχι μόνο, παρεμβάλλει πρόσθετα εμπόδια στην εκ των πραγμάτων δύσκολη εκπαιδευτική τους διαδρομή, τα περιθώρια ανεπαρκούς αντίδρασης ως προς τη διευθέτηση των ανωτέρω ζητημάτων δεν είναι πλέον επιτρεπτά από καμία πλευρά.
Μια αντίθετη έκβαση, αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε εξάντληση δυνάμεων των μαθητών/τριών με αναπηρία και των οικογενειών τους, εκδοχή που κάθε άλλο παρά εμπιστοσύνη εμπνέει για την προστασία του δικαιώματος των παιδιών μας, ατόμων με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, στην εκπαίδευση και την κοινωνική τους ένταξη, όπως προβλέπεται από το Σύνταγμα, τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και την εθνική νομοθεσία.
Με εκτίμηση,
Για την ΠΟΣΓΚΑμεΑ,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Ιωάννης Μοσχολιός
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Φωτεινή Ζαφειροπούλου
[1] Επανειλημμένες συσκέψεις με ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας, με δημάρχους όμορων περιοχών, και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, συσκέψεις με διευθυντές εκπαίδευσης και με διευθυντές των ΣΜΕΑΕ, συναντήσεις με συλλογικούς φορείς, κατάθεση προτάσεων στέγασης
Συνημμένα:
Η από 23/09/2024 επιστολή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας
Πίνακας αποδεκτών:
Γραφείο Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, κ. Ι.Κατσαρού
Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), κ. Ι.Βαρδακαστάνης
Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων 2ου Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πυλαίας
Πρωτοβάθμια Σωματεία – μέλη της ΠΟΣΓΚΑμεΑ
166