ΖΗΤΕΙΤΑΙ Η ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ΣΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ
Προς: Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα Σ.Ζαχαράκη
Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης & Ειδικής Αγωγής, κ. Ι.Παπαδομαρκάκη
Κοιν.: (σχετ. Πίνακας Αποδεκτών)
Θέμα: «Ζητείται η ικανοποίηση του αιτήματος για την ίδρυση παραρτήματος ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη Θήρα, με επίσπευση των απαιτούμενων ενεργειών και σαφή ενημέρωση για τις προθέσεις και ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας σε αυτήν την κατεύθυνση»
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Αξιότιμε κύριε Γενικέ Γραμματέα,
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ), ιδρυτικό και ενεργό μέλος της ΕΣΑμεΑ, αποτελεί το δευτεροβάθμιο όργανο του αναπηρικού κινήματος που εκπροσωπεί τα άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, καθώς και τα ανήλικα άτομα με οποιαδήποτε μορφή αναπηρίας και τις οικογένειές τους, μέσω των Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων τους στην ελληνική επικράτεια.
Στο πλαίσιο του καταστατικού της ρόλου και της αποστολής της για τη διασφάλιση και προαγωγή των δικαιωμάτων των ατόμων αυτών και των οικογενειών τους, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ κρίνει επιβεβλημένο να επανυποβάλει στην πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. το ζήτημα της επιτακτικής ανάγκης ίδρυσης παραρτήματος ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη Θήρα.
Το ζήτημα έχει ήδη τεθεί στις υπηρεσίες του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. μέσω των εγγράφων του Δήμου Θήρας (αρ. πρωτ. 6861/03.06.2024) και του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Σύρου (αρ. πρωτ. 172/27.05.2024), τα οποία συνάπτονται, ενώ πρόσφατα περιήλθε σε γνώση της Ομοσπονδίας μας από τον Σύλλογο Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες Δήμου Θήρας, έπειτα από συνάντηση στην περιοχή επιρροής κατόπιν πρόσκλησής του. Στα έγγραφα αυτά αποτυπώνονται τεκμηριωμένες πληροφορίες και οι πραγματικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ε.ε.α. στη Θήρα, ελλείψει λειτουργίας ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. πλησίον του τόπου διαμονής τους, τις οποίες θέτουμε εκ νέου υπόψη σας.
Επικαλούμαστε δε τη συνάθροιση των στοιχείων που περιέχονται στα ανωτέρω έγγραφα, όχι ως απλή παράθεση, αλλά ως συγκροτημένο σύνολο διοικητικών διαπιστώσεων που αναδεικνύουν, με τρόπο αδιαμφισβήτητο, την οξύτητα και τη διάρκεια του προβλήματος. Στο αίτημα του Δήμου Θήρας τεκμηριώνεται η συνεχής αύξηση του μαθητικού πληθυσμού, η σημαντική παρουσία μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες και οι σοβαρές δυσχέρειες που προκαλεί η αναγκαστική μετακίνηση των οικογενειών τους στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. της Σύρου για αξιολόγηση. Το έγγραφο έχει περιέλθει στο Υπουργείο και στις αρμόδιες υπηρεσίες του ήδη από τον χρόνο εκπνοής της προηγούμενης σχολικής χρονιάς.
Εξίσου ουσιώδεις είναι οι διαπιστώσεις του ίδιου του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Σύρου σύμφωνα με τις οποίες, κατά τα τελευταία έξι σχολικά έτη, κατατέθηκαν 713 αιτήσεις για αξιολόγηση μαθητών/τριών από τη Θήρα και τη Θηρασία, με μόλις 167 επαναξιολογήσεις, ενώ επισημαίνεται το υψηλό οικονομικό και ψυχολογικό κόστος των μετακινήσεων των οικογενειών, η δυσλειτουργία στην έγκαιρη αξιολόγηση και παρακολούθηση των μαθητών/τριών και η επιβάρυνση της έδρας της Σύρου, που συνεπάγεται επιπλέον καθυστερήσεις. Η ίδια η υπηρεσία καταλήγει ότι η ίδρυση παραρτήματος στη Θήρα «θα έδινε λύσεις σε σειρά προβλημάτων», μεταξύ των οποίων η μείωση του συνωστισμού στους μικρούς χώρους της υπηρεσίας, η αποφόρτιση των οικογενειών, η βελτίωση των χρόνων αναμονής από τα υπόλοιπα νησιά, καθώς και η εν γένει βελτίωση της ποιότητας των αξιολογήσεων.
Όπως αντιλαμβάνεστε, τα παραπάνω στοιχεία αναδεικνύουν μια κατάσταση που δυσχεραίνει την εκπλήρωση των δικαιωμάτων των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ε.ε.α., όπως αυτά κατοχυρώνονται στη Σύμβαση των Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες (ν.4074/2012), στον ν.3699/2008, στον ν.4823/2021 και στην αρχή της νησιωτικότητας. Οι καθυστερήσεις στην αξιολόγηση, οι δυσχέρειες επαναξιολόγησης, η αδυναμία έγκαιρης έκδοσης γνωματεύσεων και η υπέρμετρη επιβάρυνση των μαθητών/τριών αυτών και των οικογενειών τους διαμορφώνουν ένα περιβάλλον ουσιαστικής ανισότητας και συστηματικής υπονόμευσης των εκπαιδευτικών δικαιωμάτων του μαθητικού πληθυσμού με αναπηρία της Θήρας.
Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ, αναγνωρίζοντας το βάρος των διαπιστώσεων που έχουν ήδη τεθεί υπόψη του Υπουργείου και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, υπογραμμίζει ότι η ίδρυση παραρτήματος ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη Θήρα συνιστά αναγκαία και τεκμηριωμένη παρέμβαση, που αφενός ενδείκνυται, αφετέρου δύναται να δρομολογηθεί άμεσα, δεδομένης και της δέσμευσης του Δήμου Θήρας για εξασφάλιση κατάλληλου χώρου προς τούτο.
Περαιτέρω, η αναγκαιότητα ίδρυσης παραρτήματος ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη Θήρα συνάδει με τις θεμελιώδεις κατευθύνσεις της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030, η οποία αναγνωρίζει ρητά ότι οι νησιωτικές και ακριτικές περιοχές αποτελούν προτεραιότητα για τον σχεδιασμό, τον συντονισμό και την παρακολούθηση των δημόσιων πολιτικών που αφορούν τα άτομα με αναπηρία. Παράλληλα, ο Πυλώνας ΙV της Στρατηγικής θέτει ως ειδικότερο στόχο υπ’ αριθ. 99, με ορόσημο το 2026, τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., με στόχο τη μείωση του χρόνου αναμονής και τη δημιουργία ενιαίου πλαισίου λειτουργίας. Συγχρόνως, όπως ομολογείται στο κείμενο της Στρατηγικής η καθολική και ισότιμη πρόσβαση σε υπηρεσίες αποτελεί θεμέλιο άσκησης δικαιωμάτων και πρέπει να διασφαλίζεται σε όλες τις περιοχές της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των ημιαστικών, αγροτικών και νησιωτικών περιοχών.
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, η άμεση προτεραιοποίηση της λειτουργίας τοπικού παραρτήματος ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη Θήρα συνιστά όχι απλώς διοικητική αναγκαιότητα αλλά και θεσμική υποχρέωση που απορρέει από τον εθνικό σχεδιασμό για την ισότιμη πρόσβαση των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ε.ε.α. στις υπηρεσίες διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης των εκπαιδευτικών τους αναγκών.
Οι διαχρονικές δυσχέρειες ως προς την πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές παρεμποδίζουν το δικαίωμα στην εκπαίδευσή τους σε ίση βάση και μεταχείριση σε σύγκριση με τους/τις υπόλοιπους/ες συνομήλικούς τους μαθητές/τριες (όπως το Σύνταγμα, το άρθρο 24 της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες - ν.4074/2012, η εθνική νομοθεσία ορίζουν), το οποίο προαπαιτεί την παροχή κατάλληλης υποστήριξης, σειράς εύλογων προσαρμογών και επαρκών πόρων για την μετουσίωσή του σε πράξη.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, και λαμβάνοντας υπόψη τα επίσημα στοιχεία που ήδη διαθέτει το Υπουργείο, παρακαλούμε για την παροχή σαφούς και αναλυτικής ενημέρωσης σχετικά με την αξιολόγηση του αιτήματος περί λειτουργίας ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη Θήρα από τις αρμόδιες υπηρεσίες, καθώς και για τις ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί ή προγραμματίζονται προς την κατεύθυνση της πραγμάτωσής του.
Ζητούμε, παράλληλα, την ανάληψη και επίσπευση των πρωτοβουλιών για την ίδρυση και στελέχωση του παραρτήματος ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη Θήρα, ως ενέργεια που αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την αποκατάσταση της ισότητας στην πρόσβαση και την ουσιαστική εφαρμογή των δικαιωμάτων των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία ή/και ε.ε.α. στην περιοχή επιρροής.
Εν όψει της σοβαρότητας των διαπιστώσεων, και δεδομένου ότι οι υπηρεσίες σας διαθέτουν πλήρη και τεκμηριωμένη εικόνα επ’ αυτών, αναμένουμε τις άμεσες πρωτοβουλίες και την άμεση ενημέρωση επί των ενεργειών σας, στο πλαίσιο των θεσμικών υποχρεώσεων του Υπουργείου για την προστασία και προαγωγή των δικαιωμάτων των μαθητών/τριών με αναπηρία.
Η Ομοσπονδία μας παραμένει στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία που θα συμβάλει στην ταχεία και αποτελεσματική ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Με εκτίμηση,
Για την ΠΟΣΓΚΑμεΑ,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Ιωάννης Μοσχολιός
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Φωτεινή Ζαφειροπούλου
Πίνακας αποδεκτών:
- Δήμος Θήρας
- Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
- Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου
- ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Σύρου
- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ)
- Σύλλογος Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων ΑμεΑ «Ηλιαχτίδα» Θήρας
- Πρωτοβάθμια Σωματεία – μέλη της ΠΟΣΓΚΑμεΑ
3