ΑΚΟΜΑ ΕΝΑ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ» ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ, ΜΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ Η/ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ (ΕΕΑ)
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«Ακόμα ένα σχέδιο νόμου για την «Αναβάθμιση του σχολείου» και άλλες διατάξεις, με αποκλεισμούς και ανισότητες για τους μαθητές και τις μαθήτριες με αναπηρία ή/και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ)»
Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ εκφράζει την εναντίωσή της και την πλήρη διαφωνία της με το σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» και συντάσσεται με τις θέσεις, τις απόψεις και τις σχετικές παρατηρήσεις της ΕΣΑμεΑ, που επισήμως έχουν κατατεθεί με επιστολή της, προς την Υπουργό Παιδείας, κα Ν. Κεραμέως, καθώς είναι εμφανής η παντελής έλλειψη αναφοράς στους μαθητές με αναπηρία ή και με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες.
Δυστυχώς με μεγάλη μας λύπη διαπιστώνουμε ότι το εν λόγω Νομοσχέδιο αγνοεί πλήρως τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), αφού στο σύνολο των άρθρων του δεν γίνεται καμία μνεία στα πλείστα και σοβαρά θέματα που αντιμετωπίζει καθημερινά ο χώρος της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (όπως η χρόνια υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση των δομών για τις οποίες είναι απολύτως απαραίτητη η αξιολόγηση και ο επανασχεδιασμό τους, η ανεπάρκεια και η ακαταλληλότητα κτιριακών υποδομών, η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής και εποπτικού υλικού, κ.α.). Όσα αναφέρονται στο σχέδιο Νόμου απέχουν παρασάγγας από τη διαμόρφωση ενός εκπαιδευτικού συστήματος που έχει ως κύριο στόχο την έννοια της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και τη θέσπιση ενός «Σχολείου για Όλους», με σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις της εξατομικευμένης υποστήριξης, με προγράμματα και δομές που διασφαλίζουν την προσβασιμότητα, με την εφαρμογή των αρχών της διαφοροποιημένης διδασκαλίας με σεβασμό στις ανάγκες κάθε μαθητή/μαθήτριας. Δεν εξασφαλίζεται η ισότιμη συμμετοχή και η πλήρης πρόσβαση στη γνώση των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και ΕΕΑ.
Επιπρόσθετα, το εν λόγω Νομοσχέδιο αγνοεί παντελώς τις νομικές δεσμεύσεις της χώρας μας, που απορρέουν από τη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (την οποία η Ελλάδα κύρωσε, μαζί με το προαιρετικό Πρωτόκολλο αυτής, με το Ν.4074/2012), αλλά συγχρόνως και από τις Συστάσεις, που εξέδωσε το Σεπτέμβριο του 2019, η Επιτροπή του ΟΗΕ, στο πλαίσιο ελέγχου εφαρμογής της Σύμβασης στην Ελλάδα. Η Επιτροπή εξέφρασε έντονα την ανησυχία της για την έλλειψη στρατηγικής και χρηματοδότησης που αφορούν στη «συμπεριληπτική εκπαίδευση», καταλήγοντας, για το εν λόγω θέμα, στις συγκεκριμένες συστάσεις προς τη χώρα μας: «Να υιοθετήσει και να εφαρμόσει μια συνεκτική στρατηγική για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, διασφαλίζοντας την προσβασιμότητα, προωθώντας τον Καθολικό Σχεδιασμό, τη εξατομικευμένη στήριξη, τα συμπεριληπτικά προγράμματα σπουδών, τις συμπεριληπτικές τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας για μαθητές και φοιτητές με αναπηρία, την ψηφιακή εκπαίδευση, και να διαθέσει αποτελεσματικούς και επαρκείς οικονομικούς και υλικούς πόρους και κατάλληλα και τακτικά εκπαιδευμένο προσωπικό, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία, ώστε να εγγυηθεί τη συμπεριληπτική εκπαίδευση με αποτελεσματικό τρόπο.»
Αναφορικά με τις επιμέρους διατάξεις εκφράζουμε την ανησυχία μας, ενδεικτικά για το Άρθρο 5 που επαναφέρει την αναγραφή της διαγωγής, θεωρώντας ότι μπορεί να επιφέρει στιγματισμό, στο Άρθρο 45 για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών γονέων ατόμων με αναπηρία που θα πρέπει να τοποθετούνται σε σχολικές μονάδες της περιοχής που διαμένουν και σε διαφορετική περίπτωση εφ’ όσον αρνούνται εύλογα ή παραιτούνται να μην τιμωρούνται με στέρηση της δυνατότητας συμμετοχής τους στη διαδικασία των προσλήψεων για μια διετία, στο Άρθρο 69 που θεωρούμε ότι η μοριοδότηση που λαμβάνει ο φοιτητής γονέας ή αδελφός ατόμου με αναπηρία προκειμένου να μετεγγραφεί, δηλαδή το 1 μόριο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική ανάγκη να βρίσκονται τα μέλη της οικογένειας που έχει στη φροντίδα της άτομο με αναπηρία κοντά.
Είναι σαφές πως το συγκεκριμένο σχέδιο Νόμου δεν εξυπηρετεί το στόχο ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, βασισμένου στην αρχή των ίσων ευκαιριών και τη φιλοσοφία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, αντιθέτως συντηρεί και ενισχύει την άνιση μεταχείριση και τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με τον Πρόεδρο, κ. Ι. Μοσχολιό στο 6979-446443 και με την Γ. Γραμματέα, κα Φ. Ζαφειροπούλου στο 6936-061392.
1918