Ανακοινώσεις

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΠΟΥ ΦΟΙΤΟΥΝ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΟΥ ΜΕΤΑΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

ΠΡΟΣ:      Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, κ. Κ.Πιερρακάκη 
Κοιν.:    (σχετ.: πίνακας αποδεκτών)

Θέμα: «Εκπεφρασμένοι προβληματισμοί για τη διασφάλιση του δικαιώματος ισότιμης πρόσβασης στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία που φοιτούν στις σχολικές μονάδες που μετατρέπονται σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία»

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ), ιδρυτικό και ενεργό μέλος της ΕΣΑμεΑ, αποτελεί το δευτεροβάθμιο όργανο του αναπηρικού κινήματος, που εκπροσωπεί τα άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και τα ανήλικα άτομα με κάθε μορφής αναπηρία και τις οικογένειές τους, μέσω των Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων που έχουν δημιουργηθεί σε πανελλαδικό επίπεδο, από χιλιάδες μέλη οικογενειών ατόμων με τις προαναφερθείσες αναπηρίες, και έχει ως κύρια αποστολή της τη διεκδίκηση και προστασία των δικαιωμάτων τους. 

Με τις ιδιότητές της αυτές, η Ομοσπονδία μας αναντίλεκτα αναγνωρίζει και επιδοκιμάζει κάθε πρωτοβουλία που αποβλέπει στην αναβάθμιση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, σε επίπεδο μεταρρυθμιστικό, ενίσχυσης των διατιθέμενων πόρων – έμψυχων και οικονομικών, βελτίωσης των εκπαιδευτικών διαδικασιών, περιλαμβανομένης της προσπάθειας αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών και του μαθησιακού περιβάλλοντος των σχολικών μονάδων της χώρας. Η «επένδυση» σε κάθε τομή του εκπαιδευτικού συστήματος, εκλαμβάνεται ως τουλάχιστον αναγκαία συνθήκη στην κατεύθυνση προς μια πιο ποιοτική, σύγχρονη και ταυτόχρονα συμπεριληπτική εκπαίδευση για τον μαθητικό πληθυσμό, με και χωρίς αναπηρία. 

Αναφορικά, ωστόσο, με τη μετατροπή συγκεκριμένων δημόσιων σχολείων σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ.), στην παρούσα μορφή της, η Ομοσπονδία μας γίνεται αποδέκτης ανησυχίας από την πλευρά οικογενειών μαθητών/τριών με αναπηρία και συλλογικών οργάνων εκπροσώπησής τους για ζητήματα εκπαιδευτικής ισότητας και διακρίσεων σε βάρος των μαθητών/τριών με αναπηρία στις σχολικές δομές που επηρεάζονται. 

Σε πρώτο στάδιο, η πρόβλεψη εισαγωγής στις πρώτες τάξεις των βαθμίδων Β/βάθμιας εκπαίδευσης στα ΔΗΜ.Ω.Σ. μέσω εξετάσεων, άνευ προσαρμογών και εγγυήσεων, μπορεί να λειτουργήσει ως μηχανισμός αποκλεισμού για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και μαθησιακές δυσκολίες. Τούτο, λαμβάνοντας υπόψη ότι μαθητές/τριες λ.χ. με δυσλεξία, αυτισμό, ΔΕΠΥ ή άλλες νευροαναπτυξιακές διαταραχές συχνά χρειάζονται εναλλακτικούς τρόπους αξιολόγησης, κατά συνέπεια αν οι εξετάσεις δεν περιλαμβάνουν εξατομικευμένες ρυθμίσεις (λ.χ. περισσότερο χρόνο εξέτασης, δυνατότητα προφορικής εξέτασης κ.ά.), τότε ουσιαστικά αποκλείουν τις περιπτώσεις μαθητών/τριών που χρειάζονται περισσότερη υποστήριξη για να ανταποκριθούν με ισοτιμία στο ζητούμενο.

Εκ των πραγμάτων, άλλωστε, η φιλοσοφία των εισαγωγικών εξετάσεων, χωρίς επαρκείς προσαρμογές, μάλλον ως θεσμοθετημένος αποκλεισμός των μαθητών/τριών που χρήζουν υποστήριξης θα μπορούσε να ιδωθεί, παρά ως «ουδέτερη επιλογή», σε συνέπεια με το πνεύμα της ενταξιακής / συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.

Παράλληλα, η μη ρητή πρόβλεψη για τη διατήρηση των δομών ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης (Τμημάτων Ένταξης, Παράλληλης Στήριξης όπου προβλέπεται κ.τ.λ) στα ΔΗΜ.Ω.Σ. δημιουργεί εύλογη αβεβαιότητα, με τους γονείς μαθητών/τριών με αναπηρία να μεταφέρουν την ανησυχία ότι τα παιδιά τους θα αναγκαστούν να μετακινηθούν από το οικείο σχολικό τους περιβάλλον σε άλλες σχολικές μονάδες, ενδεχομένως μακριά από τον τόπο διαμονής τους, ενώ ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός και η υποστήριξή τους θα υποστούν αιφνίδιες αλλαγές, καθώς πολλές σχολικές δομές αδυνατούν να υποστηρίξουν επιπλέον μαθητές/τριες, με ή χωρίς αναπηρία ή/και ε.ε.α., με κατ’ επέκταση δυσμενείς προεκτάσεις στη μαθησιακή και ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη. 

Κλείνοντας, σημειώνεται ότι η λειτουργία των ΔΗΜ.Ω.Σ., φρονούμε ότι θα πρέπει να συνοδεύεται από σαφείς δεσμεύσεις ότι οι σχολικές μονάδες θα είναι πλήρως προσβάσιμες για μαθητές/τριες με κινητικές αναπηρίες, θα περιλαμβάνουν προβλέψεις για προσαρμοσμένο εκπαιδευτικό υλικό και μέσα για μαθητές/τριες με αισθητηριακές αναπηρίες, και θα πληρούν εν γένει τα πρότυπα προσβασιμότητας για τον μαθητικό πληθυσμό με αναπηρία. 

Κύριε Υπουργέ, 

Για να διασφαλιστεί ότι τα ΔΗΜ.Ω.Σ. δεν θα λειτουργήσουν ως ένας ακόμη μηχανισμός εκπαιδευτικής διαστρωμάτωσης, που θα ωθήσει στο περιθώριο το πλέον ευάλωτο μαθητικό δυναμικό, οδηγώντας σε αποκλεισμό των μαθητών/τριών με αναπηρία, φρονούμε ότι το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να προβεί σε περαιτέρω εγγυήσεις για: 

- τη διατήρηση των δομών ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης στα ΔΗΜ.Ω.Σ., και την αναβάθμισή / μετεξέλιξή τους σε δομές / τμήματα συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, 

- την εξασφάλιση κατάλληλων προσαρμογών (εναλλακτικές μορφές εξέτασης, επιμήκυνση χρόνου εξέτασης, δυνατότητα προφορικής αξιολόγησης κ.τλ) στις εξεταστικές διαδικασίες για την αλλαγή εκπαιδευτικής βαθμίδας, ώστε να παρέχονται συνθήκες ίσων ευκαιριών για μαθητές/τριες με μαθησιακές δυσκολίες, αισθητηριακές, νευροαναπτυξιακές διαταραχές, 

- τη ρητή δέσμευση για το γενικευμένο αίτημα της διασφάλισης πλήρως προσβάσιμων σχολικών εγκαταστάσεων, καθώς και εκπαιδευτικών μέσων και υλικών και στις συγκεκριμένες σχολικές μονάδες,

- τη διαβούλευση με την ΕΣΑμεΑ, την ΠΟΣΓΚΑμεΑ, και τις οργανώσεις των ατόμων με αναπηρία, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι όποιες αλλαγές δεν θα λειτουργήσουν ως πρόσθετα εμπόδια στην εκ των πραγμάτων δύσκολη εκπαιδευτική διαδρομή του μαθητικού πληθυσμού με αναπηρία, ούτε ως παράγοντες έμμεσου αποκλεισμού του από το πεδίο της επιχειρούμενης μεταρρύθμισης. 

Ευελπιστώντας ότι οι προβληματισμοί μας θα τύχουν της προσοχής και της μέριμνάς σας. 

Με εκτίμηση, 

Για την ΠΟΣΓΚΑμεΑ,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ιωάννης Μοσχολιός

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Φωτεινή Ζαφειροπούλου

Πίνακας αποδεκτών: 

- Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, κα Ζ.Μακρή

- Γραφείο Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, κ. Ι.Κατσαρού 

- Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.  

- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ)

- Πρωτοβάθμια σωματεία – μέλη ΠΟΣΓΚΑμεΑ
 

Print
95
«Απρίλιος 2025»
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
3112

2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ - ΖΗΤΕΙΤΑΙ Η ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΥΠ.ΟΙΚ. ΣΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΣΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ

Στον μακρύ – και μόνο ενδεικτικό από τα ανωτέρω - κατάλογο των παραβιάσεων δικαιωμάτων και των προβλημάτων που ταλανίζουν τα παιδιά μας, με αυτισμό, και τις οικογένειές μας, σήμερα, 2 Απριλίου 2025, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ και εμείς, οι γονείς και κηδεμόνες των ατόμων με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, ασφαλώς και υποδεχόμαστε ευπρόσδεκτα την φετινή Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό. Όχι, όμως, καταναλώνοντας ασμένως αόριστες δηλώσεις υποστήριξης, που ούτε κατασιγάζουν την αμφιθυμία, ούτε αποτελούν αξίωσή μας, αλλά ζητώντας ουσιαστικές πρωτοβουλίες και δράσεις.

Read more
3456
7

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΟΠΥΥ ΓΙΑ ΣΥΝΑΨΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΜΕ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΕΓΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ) ενημερώνει για τη δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του ΕΟΠΥΥ για τη σύναψη συμβάσεων με Στέγες Αυτόνομης Διαβίωσης (ΣΑΔ) και Οικοτροφεία, σηματοδοτώντας την επίσημη έναρξη της διαδικασίας, βάσει των προβλέψεων της απόφασης που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 965/τ.Β’/04.03.2025, με το οποίο καθορίστηκαν οι προϋποθέσεις, η διαδικασία και ο τρόπος αποζημίωσης των εν λόγω μονάδων παροχής υπηρεσιών και διαβίωσης ατόμων με αναπηρία.

Read more
8

Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΖΗΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΡΟΣΚΟΠΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ

Το πρόβλημα είναι ήδη υπαρκτό και έχει οδηγήσει σε διαμαρτυρίες οικογενειών, καθώς νήπια που έχουν ξεκινήσει πρώιμη παρέμβαση από τη βρεφική ηλικία (0-4 ετών) αναγκάζονται να διακόπτουν ή/και να μετριάζουν τις θεραπείες τους λόγω της αυστηρής εφαρμογής της υποχρεωτικής προσχολικής φοίτησης. Αναμένεται δε να αποκτήσει πιο επείγοντα χαρακτήρα ενόψει της σκοπούμενης εφαρμογής του Πιλοτικού Προγράμματος Πρώιμης Παιδικής Παρέμβασης (ΦΕΚ 6068/τ.Β’/2024) στο τέλος του 2025, η εξειδίκευση του οποίου είχε αποτελέσει αντικείμενο συστηματικής ενασχόλησής σας από την πρότερη θητεία σας ως Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Read more
910

ΖΗΤΕΙΤΑΙ Η ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΤΩΝ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΓΚΑΙΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗ ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ Κ.Π. ΑμεΑ 2025

Εν αναμονή της συνάντησης με την αντιπροσωπεία μας, προσβλέπουμε στη θετική και άμεση ανταπόκρισή σας στο σύνολο των ανωτέρω, για τον βέλτιστο προγραμματισμό της φετινής κατασκηνωτικής χρονιάς και τη διασφάλιση της κατάλληλης προετοιμασίας και οργάνωσης του Προγράμματος, σε συνεργασία με τους κατά τόπους Δήμους, και με γνώμονα τη δυνατότητα πραγμάτωσης αυτού του εξαιρετικά σημαντικού για τα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειές τους – και συνάμα εξίσου απαιτητικού – εγχειρήματος.

Read more
111213
14151617181920
21222324

ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ & ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΓΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΒΑΡΙΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ

Δοθέντος τούτου, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ επαναλαμβάνει το αίτημά της για την ανάλογη επαναδιαπραγμάτευση – αύξηση του δικαιούμενου νοσηλίου – τροφείου των ατόμων με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, με περιορισμένο βαθμό αυτονομίας και αυτοεξυπηρέτησης – εξυπηρετούμενων σε Σ.Υ.Δ. ή/και τη θεσμοθέτηση νοσηλίου αυξημένης φροντίδας και υποστήριξης σε συνάρτηση με το είδος, τη βαρύτητα και το ηλικιακό εύρος των εξυπηρετούμενων κατηγοριών αναπηρίας, δεδομένου ότι όσο τα μεγέθη τους αυξάνουν, αντίστοιχες επιδράσεις ασκούνται εν πολλοίς και στο πραγματικό κόστος της παροχής των κοινωνικών υπηρεσιών προς τα άτομα με αναπηρία.

Read more
252627
2829301234
567891011
Terms Of UsePrivacy StatementCopyright 2025 by ΠΟΣΓΚΑμεΑ
Back To Top