Ανακοινώσεις

ΕΠΙΣΦΑΛΗΣ ΚΑΙ ΟΡΑΤΗ Η ΕΛΛΙΠΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕ ΗΜΙΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΝΤΑΞΗ

 

Αναφορικά με τις φετινές διευκρινιστικές οδηγίες του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για την εφαρμογή της παράλληλης στήριξης – συνεκπαίδευσης,  εμείς, οι γονείς και κηδεμόνες των ατόμων με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, και όλων των ανηλίκων με κάθε μορφής αναπηρία, εκφράζουμε για πολλοστή φορά τη δυσφορία και την αντίθεσή μας στις ‘λογικές εξοικονόμησης πόρων’ στον κρίσιμο τομέα της εκπαίδευσης των μαθητών/τριών με αναπηρία, που οδηγούν σε παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών μας, θέτοντας πρόσθετους μετ’ εμποδίων δρόμους στην εκ των πραγμάτων δύσκολη εκπαιδευτική τους διαδρομή.

Αντιλαμβανόμαστε πως τα σύνθετα και ποικίλα αίτια που καθιστούν δυσχερή την επαρκή παροχή προγραμμάτων Παράλληλης Στήριξης για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία δεν αντιμετωπίζονται εύκολα, ούτε με απλή επικριτική διάθεση. Αναγνωρίζουμε, επίσης, τα θετικά βήματα που, τα τελευταία χρόνια, έχουν πραγματοποιηθεί προς την κατεύθυνση της αύξησης εγκρίσεων για την υποστήριξη των μαθητών/τριών αυτών στη γενική εκπαίδευση.

Έκδηλη, όμως, παραμένει η βαθιά μας ανησυχία για τον κίνδυνο οι πραγματικές και διαπιστωμένες ανάγκες υποστήριξης της φοίτησης των παιδιών μας, με αναπηρία, στις τάξεις της γενικής εκπαίδευσης, να προσπεραστούν αδιάφορα για μια ακόμη χρονιά από την ταχύτητα ‘άκαμπτων’ επιλογών και ‘πυροσβεστικού χαρακτήρα’ οδηγιών που υποβιβάζουν το κοινωνικό ζήτημα της αναπηρίας και καθοδηγούν τις αποφάσεις με οικονομικά κριτήρια και αμφισβητούμενες επιλογές και μεθόδους.

Μεταφέρουμε για πολλοστή φορά τη δυσφορία μας για την ανεπαρκή στελέχωση πολλών εκπαιδευτικών μονάδων ειδικής και γενικής εκπαίδευσης, με εξειδικευμένο προσωπικό, όπως και υπογραμμίζουμε εκ νέου την αναγκαιότητα αναμόρφωσης και προσανατολισμού του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης στον ουσιαστικό ρόλο που καλείται να διαδραματίσει. Στήριξη, που αντί να παρέχεται ως ενισχυτικός και ενταξιακός θεσμός της παιδαγωγικής πράξης και μαθησιακής διαδικασίας, και να συμβάλλει στην ολόπλευρη ενσωμάτωση και προσαρμογή των μαθητών/τριών με αναπηρία στη σχολική πραγματικότητα, στην προστασία τους από τον αποκλεισμό, την περιθωριοποίηση, τον σχολικό εκφοβισμό, τείνει συχνά και ατυχώς να προσλαμβάνει χαρακτήρα φύλαξης ή εξυπηρέτησης στην καθημερινή διαβίωση, και, όχι σπάνια, να καταλήγει σε περαιτέρω στιγματισμό, στοχοποίηση και περιθωριοποίηση των παιδιών μας.

Αναγκαιότητα, όμως, που προφανώς δεν είναι εφικτό ούτε αποδεκτό να αντιμετωπίζεται με προσχηματικούς λόγους περί ένταξης των μαθητών/τριών με αναπηρία στο σχολικό γίγνεσθαι, προκειμένου να δοθεί ‘άλλοθι’ στα ημίμετρα των χρονικών συντμήσεων για την παροχή Παράλληλης Στήριξης και των περικοπών στους έμψυχους συντελεστές που την πλαισιώνουν, όπως, δυστυχώς, και τη φετινή χρονιά διαπιστώνεται.

Ζητάμε την υιοθέτηση συγκεκριμένου και σαφούς σχεδίου σταδιακής αύξησης των πόρων (οικονομικών και σε εξειδικευμένο προσωπικό) για την υποστήριξη της ενταξιακής/συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, για την κάλυψη του συνόλου των αναγκών των μαθητών/τριών με αναπηρία που φοιτούν στα γενικά και στα ειδικά εκπαιδευτικά πλαίσια, για την επαρκή παροχή της Παράλληλης Στήριξης για τους/τις μαθητές/τριες που χρήζουν και δικαιούνται της στήριξης αυτής, όπως έχει διαπιστωθεί από τους αρμόδιους προς τούτο φορείς της ελληνικής πολιτείας, για την εφαρμογή όλων των ειδικότερων εκπαιδευτικών μέτρων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία.

Υπογραμμίζουμε την αδήριτη ανάγκη επαρκούς στελέχωσης των εκπαιδευτικών μονάδων, με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες εκπαιδευτικού, βοηθητικού και υποστηρικτικού προσωπικού.

Προσβλέπουμε στη συστηματική επιμόρφωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών για την ορθή και ουσιαστική εφαρμογή και λειτουργία του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης, για τη ‘γεφύρωση’ του κόσμου των μαθητών/τριών με αναπηρία και των συνομηλίκων τους, όλων των βαθμίδων, για την κατανόηση και τον σεβασμό των δικαιωμάτων τους, για την επίδειξη αλληλεγγύης. Προκρίνουμε ως βασικό έδαφος για να καλλιεργηθεί και να ευδοκιμήσει αυτή η προσπάθεια τον κοινωνικοποιητικό ρόλο του σχολείου και την παιδαγωγική και συνεργατική σχέση που αναπτύσσεται στους κόλπους λειτουργίας του.

Αντιστεκόμαστε σε ‘διλληματικές λογικές’ που προωθούν τον διαχωρισμό των γενικών και ειδικών εκπαιδευτικών πλαισίων και υποστηρίζουμε την ένταξη των μαθητών/τριών με αναπηρία σε τάξεις κοινές με τον λοιπό μαθητικό πληθυσμό, που συνεργούν στη συμφιλίωση με τη ‘διαφορετικότητα’ και στην ενίσχυση της ψυχολογικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ανθεκτικότητας των μαθητών/τριών.

Δεσμευόμαστε, σταθερά, στην ουσιαστική συμμετοχή μας στην πορεία της κοινής επιδίωξης για την ενδυνάμωση της αποδοχής και της στήριξης του μαθητικού πληθυσμού με αναπηρία στα σχολικά περιβάλλοντα, και την ανάπτυξη ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία, σε συνεχή διάλογο με την ελληνική πολιτεία και σε συνεργασία με όλα τα πρόσωπα που συλλειτουργούν στη σχολική πραγματικότητα για αυτόν τον σκοπό.

Για την ΠΟΣΓΚΑμεΑ,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ 

Ιωάννης Μοσχολιός

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Φωτεινή Ζαφειροπούλου 

Print
959
«Μάιος 2025»
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
28293012

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΙΣΑΝΑΠΗΡΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΡΑΠΕΡ

Η χρήση της αναπηρίας ως εργαλείο χλευασμού και ταυτόχρονα ως αντικείμενο σεξουαλικής υποτίμησης δεν μπορεί να γίνει ανεκτή. Πρόκειται για λόγο που τροφοδοτεί τη βία, τον κοινωνικό αποκλεισμό και τον σχολικό εκφοβισμό. Για τα παιδιά μας, που φοιτούν σε ειδικά ή γενικά σχολεία, τέτοιου είδους περιεχόμενο δεν είναι απλώς προσβλητικό – είναι απειλή.

Read more
34
56789
THN ΚΥΡΙΑΚΗ, 11 ΜΑΙΟΥ,  "ΤΙΜΟΥΜΕ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ - ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ, ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ, ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ"

THN ΚΥΡΙΑΚΗ, 11 ΜΑΙΟΥ, "ΤΙΜΟΥΜΕ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ - ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ, ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ, ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ"

Κι αν κάθε μητέρα είναι ένας κόσμος, η μητέρα του παιδιού με αναπηρία είναι ο κόσμος που επιμένει να φωτίζει το αύριο. Είναι εκείνη που αγωνίζεται αθόρυβα, ακατάπαυστα, καθημερινά. Που γνωρίζει ότι η ζωή της θα της δώσει λιγότερα διαλείμματα και περισσότερες μάχες. Που υπερασπίζεται δικαιώματα, αγωνίζεται να γκρεμίσει στερεότυπα, να σταθεί όρθια για να στηρίξει. Κι όμως, δεν παύει να ονειρεύεται, να ελπίζει, να διεκδικεί, να χτίζει — έναν κόσμο πιο ανθρώπινο, πιο συμπεριληπτικό, πιο δίκαιο.

Read more
1011
1213

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΟΤΙΜΗΣ, ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΒΑΡΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΧΝΑ ΜΗ ΟΡΑΤΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ

Η σύνταξη και καθιέρωση συγκεκριμένων πρωτοκόλλων διαδικασιών για την υποδοχή, φροντίδα και διαχείριση των ατόμων με αυτισμό, νοητική αναπηρία, βαριές κινητικές και πολλαπλές αναπηρίες, καθώς και η κατάρτιση οδηγιών συμπεριφοράς για το προσωπικό, αποτελούν ελάχιστη και ουσιώδη προϋπόθεση για την υλοποίηση της αρχής της ισότητας στην πράξη. Εξίσου επιβεβλημένη είναι η δημιουργία ειδικών κλινών (έστω και περιορισμένου αριθμού) και δωματίων ησυχίας ή αποφόρτισης σε κάθε κλινική δημόσιου νοσοκομείου, καθώς και τουλάχιστον μίας κλίνης σε κάθε Μ.Ε.Θ. ή Μ.Α.Φ., ώστε να εξασφαλίζεται φιλικό και ασφαλές περιβάλλον, κατάλληλο για προσαρμοσμένη νοσηλεία για τα άτομα που βιώνουν υπερδιέγερση ή έντονο άγχος. Αυτές οι παρεμβάσεις δεν αποτελούν πολυτέλεια, αλλά θεσμική υποχρέωση, σύμφωνα με τις ρητές προβλέψεις του άρθρου 25 της Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και της κυρωτικής νομοθεσίας (ν.4074/2012), ως προς την υποχρέωση εξασφάλισης «υπηρεσιών υγείας προσαρμοσμένων στις ανάγκες τους».

Read more
141516

Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΖΗΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΝΤΑΞΙΑΚΩΝ ΘΕΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΝΟΨΕΙ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟNΙΑΣ 2025-2026

Ασφαλώς, η περίπτωση αυτή ούτε εξαίρεση συνιστά, ούτε μεμονωμένο περιστατικό, αλλά συμπύκνωση μιας πτυχής της δυσλειτουργίας που πλήττει οριζόντια δεκάδες σχολικές μονάδες και του μαθητικού τους δυναμικού πανελλαδικά, και αντανάκλαση των εντεινόμενων αδυναμιών και αντιφάσεων που χαρακτηρίζουν πλέον τη λειτουργία του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης.

Read more
1718
19202122232425
2627282930311
2345678
Terms Of UsePrivacy StatementCopyright 2025 by ΠΟΣΓΚΑμεΑ
Back To Top