Ανακοινώσεις

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΠΡΟΣ ΕΟΠΥΥ ΓΙΑ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΕΩΝ ΟΔΗΓΟΥ ΚΛΙΝΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΕ ΑμεΑ


ΠΡΟΣ:    Διοικήτρια και Πρόεδρο Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ. Θ.Καρποδίνη

Κοιν.:       (σχ.πίνακας αποδεκτών)

ΘΕΜΑ: «Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ ζητά την εναρμόνιση των διατυπώσεων και ορολογίας που διαπερνούν τον ‘Οδηγό Κλινικού – Διοικητικού Ελέγχου & Εκκαθάρισης’ και τα διοικητικά έγγραφα του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο και τις διατυπώσεις του ΕΚΠΥ για τις υπηρεσίες διημέρευσης – ημερήσιας φροντίδας και άλλες υπηρεσίες υποστήριξης των ατόμων με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες»

Αξιότιμη κυρία Διοικήτρια και Πρόεδρε του Δ.Σ.,

Το ζήτημα της αποκατάστασης της διαφοροποιημένης και, όχι σπάνια, ασυμβίβαστης ορολογίας και διατυπώσεων, που διαπιστώνονται στο περιεχόμενο των διαδικασιών του ‘Οδηγού Κλινικού – Διοικητικού Ελέγχου & Εκκαθάρισης’ (Απόφαση Δ.Σ. ΕΟΠΥΥ 545/15.03.2019, ΑΔΑ: 62ΓΑΟΞ7Μ-ΙΦΞ) και κατ’ επέκταση στα εγκύκλια και διευκρινιστικά έγγραφα του Οργανισμού, σε σχέση με την υφιστάμενη νομοθεσία και τις υπουργικές αποφάσεις στις οποίες θεμελιώνονται και την εφαρμογή των οποίων διασαφηνίζουν, παρότι έχει πολλάκις επισημανθεί από την πλευρά της Ομοσπονδίας, παραμένει, δυστυχώς, ζήτημα σταθερής επικαιρότητας και ανάγκης διευθέτησης.

Αφορμή και παράδειγμα για την επαναφορά του συγκεκριμένου ζητήματος από την πλευρά μας, αποτελεί το περιεχόμενο του πρόσφατου, υπ’ αριθμ.πρωτ.: ΔΒ3/Γ/οικ.29896/15.11.2021, εγγράφου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με θέμα: «Προϋποθέσεις παρακολούθησης προγράμματος σε ΚΔ-ΗΦ και αποζημίωσης ατομικών αιτημάτων σε μη συμβεβλημένα Κέντρα Διημέρευσης – Ημερήσιας Φροντίδας», κατά το μέρος που με αυτό, ακολουθώντας τα αναφερόμενα στον ‘Οδηγό Κλινικού – Διοικητικού Ελέγχου’, εισάγονται αναιτιολόγητα πρόσθετες ή/και διαφοροποιημένες διατυπώσεις για την εφαρμογή του άρθρου 29 του ΕΚΠΥ (ΚΥΑ Αριθμ. ΕΑΛΕ/Γ.Π.80157/31.10.2018, Φ.Ε.Κ. 4898 Β’) έναντι εκείνων που αποτυπώνονται στον Κανονισμό.

Μεταξύ άλλων, αναφερόμαστε στην έννοια του «ωραρίου λειτουργίας» των Κέντρων, στην οποία παρεμβάλλονται οι λέξεις / εκφράσεις «παραμονή» / «χρόνος παραμονής», με τον κίνδυνο να εισαχθούν από τις επιλογές αυτές, αναίτια, ερμηνευτικά ζητήματα και προβλήματα, την αποφυγή των οποίων θα εξασφάλιζε ευχερώς και αποδεκτώς η εφαρμογή της επιβαλλόμενης ομοιομορφίας των χρησιμοποιούμενων όρων στα ανάλογου περιεχομένου διοικητικά έγγραφα, υπουργικές αποφάσεις και τη νομοθεσία.   

Κατά την άποψη της Ομοσπονδίας και των φορέων – μελών της, Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που λειτουργούν Κ.Δ.-Η.Φ. ΑμεΑ, η σαφήνεια των διατυπώσεων του άρθρου 29, παρ.2 του ΕΚΠΥ (όπου «Το ωράριο λειτουργίας των Κ.Δ.-Η.Φ. είναι οκτώ και άνω των οκτώ ωρών, όπως ορίζεται στο σχετικό π.δ. Στο ως άνω ωράριο λειτουργίας, συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος μετακίνησης που βεβαιώνεται από τους υπεύθυνους του Κέντρου και τους γονείς», και όπου «στην έννοια του νοσηλίου περιλαμβάνεται [….] και η μεταφορά τους από το σπίτι στο Κέντρο και το αντίστροφο») δεν καταλείπει ερωτήματα, ούτε αφήνει αμφιβολίες για το τι συνιστά «ωράριο λειτουργίας» για τα ΚΔ-Η.Φ. και πώς αυτό συνέχεται σαφώς με τις υπηρεσίες που παρέχονται από τα Κέντρα και συμπεριλαμβάνονται στην έννοια του νοσηλίου.

Συνεπώς, για την ορθή εφαρμογή του άρθρου, ούτε απαιτούνται, αλλά ούτε και επιτρέπονται υποθέσεις, διαφορετικές ρυθμίσεις ή/και διατυπώσεις. Απεναντίας, η υιοθέτηση πρόσθετης και όχι ομοιόμορφης ορολογίας σε έγγραφα και οδηγούς που εμφανίζεται να διευκρινίζουν ή/και να ερμηνεύουν τις διατάξεις του άρθρου 29 του ΕΚΠΥ, και όχι μόνο, επί της ουσίας ενδέχεται αδόκιμα να παραλλάσσουν, με κίνδυνο να εξουδετερώσουν, τις επιλογές και τις ρητές προθέσεις του νομοθέτη και των αρμόδιων Υπουργών που συνυπέγραψαν τον Κανονισμό, απέχοντας κατά πολύ από την ορθή ερμηνεία των διατάξεων που τον διέπουν.

Η διαπίστωση αυτή συνιστά, κατά την εκτίμησή μας, ατέλεια νομοτεχνικού χαρακτήρα στο επίπεδο των κανονιστικών διοικητικών πράξεων αφού, για ένα ξεκάθαρο ευρύτερο ρυθμιστικό πλαίσιο, μπορεί να στοιχειώσει αμφιβολίες στο ειδικότερο επίπεδο της εφαρμογής του. Οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι, παρότι είναι αδιαμφισβήτητα σαφές πως τα εφαρμοστικά έγγραφα και οι οδηγοί αποσαφηνίζουν το πρακτέο και κατ’ ουδένα τρόπο εισάγουν νέο δίκαιο σε αυτό, η εξακολούθηση συνδρομής της ως άνω περιγραφόμενης συνθήκης ενέχει τον κίνδυνο να εκληφθεί από τα διοικητικά κλιμάκια ως ο πραγματικά ισχύων κανόνας, στοιχείο που, άνευ ουσιαστικού ερείσματος, θα οδηγήσει πιθανά σε έναν φαύλο κύκλο ερμηνευτικών προβλημάτων.

Η εμφάνιση μιας τέτοιας εκδοχής είναι προφανώς ανεπίτρεπτη, αφού πίσω από αυτή σοβούν, όχι απλώς οι δυσχέρειες που προκαλούνται στους εφαρμοστές των ρυθμίσεων και στους/στις ασφαλισμένους/ες του Οργανισμού, αλλά, πρωτίστως, ο κίνδυνος να θιγούν στην πράξη τα δικαιώματα πρόσβασης των ατόμων με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες στις υποστηρικτικές υπηρεσίες που είναι αναγκαίες με γνώμονα την αναπηρία τους, σχεδιασμένες με τρόπο που να ελαχιστοποιούν τις συνέπειές της και να αποτρέπουν περαιτέρω αναπηρίες (κατ’ άρθρο 25 της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ  για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, Ν.4074/2012).

Για τους παραπάνω λόγους και λαμβάνοντας περαιτέρω υπόψη το άρθρο 61 του Ν.4488/2017 (Φ.Ε.Κ. 137 Α’), σύμφωνα με το οποίο ‘κάθε φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υποχρεούται να διασφαλίζει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ή δραστηριοτήτων του, λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο και απέχοντας από οποιαδήποτε ενέργεια ή πρακτική που ενδέχεται να θίγει την άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία’,

η ΠΟΣΓΚΑμεΑ, δια της παρούσης επιστολής ζητά:

την επισκόπηση των διατυπώσεων του ‘Οδηγού Κλινικού – Διοικητικού Ελέγχου & Εκκαθάρισης’ από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και την απόλυτη ευθυγράμμισή του με τις προβλέψεις του ισχύοντος ΕΚΠΥ, σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες του συνόλου, συμβεβλημένων και μη με τον Οργανισμό, παρόχων που υποστηρίζουν τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία (Κ.Δ.-Η.Φ., Σ.Υ.Δ. κ.λπ), και κατά τρόπο που να συντείνει με συνέπεια στο ρυθμιστικό πλαίσιο που ο Οδηγός εξειδικεύει, συμπαρασύροντας προς την ίδια κατεύθυνση και τα εφαρμοστικά και εγκύκλια έγγραφα που εκδίδονται από τον Οργανισμό.

Κυρία Διοικήτρια και Πρόεδρε του Δ.Σ.,

Η αναγκαιότητα και η ωφέλεια από την ομοιόμορφη αποτύπωση των κειμένων οδηγιών και των διατυπώσεων του ΕΚΠΥ για την εφαρμογή του, έγκειται πρωταρχικά στην επίτευξη της πληρότητας, της σαφούς γνώσης και κατανόησης των επιμέρους ρυθμίσεων και της διασφάλισης της ορθής εφαρμογής τους από κάθε πλευρά, συντελώντας, με αυτόν τον τρόπο, και στην αποφυγή πληθωρισμού ερμηνευτικών κειμένων, που καθίστανται πιθανά αναγκαία σε διαφορετική περίπτωση.  

Σε συναφή κατεύθυνση και βλέψη, υπενθυμίζουμε και τη συναίνεση του Οργανισμού, στο πλαίσιο του πρόσφατου διαπραγματευτικού διαλόγου για τη νέα σύμβαση για τις Σ.Υ.Δ., να λαμβάνει, για τη χρηματοδότηση των δομών που υπάγονται στη ρυθμιστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας, τη σύμφωνη γνώμη του δεύτερου, προ της έκδοσης εγκυκλίων και εγγράφων οδηγιών που αφορούν τις δομές αυτές.

Με την πεποίθηση ότι θα κατανοήσετε το σκεπτικό στο οποίο βασίζεται το εύλογο αίτημά μας, αναμένουμε την προσωπική σας παρέμβαση για το ζήτημα που σας θέσαμε με το παρόν και την ενημέρωση της Ομοσπονδίας μας για τις ενέργειές σας.

Με εκτίμηση,

Για την ΠΟΣΓΚΑμεΑ,   

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ιωάννης Μοσχολιός

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Φωτεινή Ζαφειροπούλου


Πίνακας αποδεκτών:

- Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ.Δ.Μ.Μιχαηλίδου

- Γενικός Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας, κ. Ι.Κωτσιόπουλος

- Προϊστάμενος Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ. Θ.Ρηγάτος

- Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υποθέσεων Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ. Κ. Μπαρούς

- Προϊστάμενος Τμήματος Διαπραγμάτευσης Συμβάσεων Υποεπιτροπής Λοιπών Παρεχόμενων Υπηρεσιών Υγείας της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Αμοιβών και Τιμών Ιατρ/κών Προϊόντων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ.Ν.Κικίλιας

-  Εκπρόσωπος της ΕΣΑμεΑ στο Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ. Ι. Λυμβαίος  

- ΕΣΑμεΑ

- Φορείς-μέλη ΠΟΣΓΚΑμεΑ


 

Print
633
«Μάιος 2025»
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
28293012

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΙΣΑΝΑΠΗΡΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΡΑΠΕΡ

Η χρήση της αναπηρίας ως εργαλείο χλευασμού και ταυτόχρονα ως αντικείμενο σεξουαλικής υποτίμησης δεν μπορεί να γίνει ανεκτή. Πρόκειται για λόγο που τροφοδοτεί τη βία, τον κοινωνικό αποκλεισμό και τον σχολικό εκφοβισμό. Για τα παιδιά μας, που φοιτούν σε ειδικά ή γενικά σχολεία, τέτοιου είδους περιεχόμενο δεν είναι απλώς προσβλητικό – είναι απειλή.

Read more
34
56789
THN ΚΥΡΙΑΚΗ, 11 ΜΑΙΟΥ,  "ΤΙΜΟΥΜΕ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ - ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ, ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ, ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ"

THN ΚΥΡΙΑΚΗ, 11 ΜΑΙΟΥ, "ΤΙΜΟΥΜΕ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ - ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ, ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ, ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ"

Κι αν κάθε μητέρα είναι ένας κόσμος, η μητέρα του παιδιού με αναπηρία είναι ο κόσμος που επιμένει να φωτίζει το αύριο. Είναι εκείνη που αγωνίζεται αθόρυβα, ακατάπαυστα, καθημερινά. Που γνωρίζει ότι η ζωή της θα της δώσει λιγότερα διαλείμματα και περισσότερες μάχες. Που υπερασπίζεται δικαιώματα, αγωνίζεται να γκρεμίσει στερεότυπα, να σταθεί όρθια για να στηρίξει. Κι όμως, δεν παύει να ονειρεύεται, να ελπίζει, να διεκδικεί, να χτίζει — έναν κόσμο πιο ανθρώπινο, πιο συμπεριληπτικό, πιο δίκαιο.

Read more
1011
1213

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΟΤΙΜΗΣ, ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΒΑΡΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΧΝΑ ΜΗ ΟΡΑΤΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ

Η σύνταξη και καθιέρωση συγκεκριμένων πρωτοκόλλων διαδικασιών για την υποδοχή, φροντίδα και διαχείριση των ατόμων με αυτισμό, νοητική αναπηρία, βαριές κινητικές και πολλαπλές αναπηρίες, καθώς και η κατάρτιση οδηγιών συμπεριφοράς για το προσωπικό, αποτελούν ελάχιστη και ουσιώδη προϋπόθεση για την υλοποίηση της αρχής της ισότητας στην πράξη. Εξίσου επιβεβλημένη είναι η δημιουργία ειδικών κλινών (έστω και περιορισμένου αριθμού) και δωματίων ησυχίας ή αποφόρτισης σε κάθε κλινική δημόσιου νοσοκομείου, καθώς και τουλάχιστον μίας κλίνης σε κάθε Μ.Ε.Θ. ή Μ.Α.Φ., ώστε να εξασφαλίζεται φιλικό και ασφαλές περιβάλλον, κατάλληλο για προσαρμοσμένη νοσηλεία για τα άτομα που βιώνουν υπερδιέγερση ή έντονο άγχος. Αυτές οι παρεμβάσεις δεν αποτελούν πολυτέλεια, αλλά θεσμική υποχρέωση, σύμφωνα με τις ρητές προβλέψεις του άρθρου 25 της Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και της κυρωτικής νομοθεσίας (ν.4074/2012), ως προς την υποχρέωση εξασφάλισης «υπηρεσιών υγείας προσαρμοσμένων στις ανάγκες τους».

Read more
141516

Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΖΗΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΝΤΑΞΙΑΚΩΝ ΘΕΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΝΟΨΕΙ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟNΙΑΣ 2025-2026

Ασφαλώς, η περίπτωση αυτή ούτε εξαίρεση συνιστά, ούτε μεμονωμένο περιστατικό, αλλά συμπύκνωση μιας πτυχής της δυσλειτουργίας που πλήττει οριζόντια δεκάδες σχολικές μονάδες και του μαθητικού τους δυναμικού πανελλαδικά, και αντανάκλαση των εντεινόμενων αδυναμιών και αντιφάσεων που χαρακτηρίζουν πλέον τη λειτουργία του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης.

Read more
1718
19202122232425
2627282930311
2345678
Terms Of UsePrivacy StatementCopyright 2025 by ΠΟΣΓΚΑμεΑ
Back To Top