Ανακοινώσεις

ΑΙΤΗΜΑ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΣ ΛΗΞΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΜΕΑΕ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


ΠΡΟΣ:    Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ.Ν.Κεραμέως

ΚΟΙΝ:   (σχ.: πίνακας αποδεκτών εγγράφου)

ΘΕΜΑ: «Η ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση των μαθητών/τριών με αναπηρία να μην αγνοεί την ομοιόμορφη αντιμετώπιση του χρόνου φοίτησης για το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού – Αίτημα μετάθεσης της καταληκτικής ημερομηνίας του διδακτικού έτους 2019-2020 για τις ΣΜΕΑΕ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης»   

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (Π.Ο.Σ.Γ.Κ.ΑμεΑ) αποτελεί το δευτεροβάθμιο όργανο του αναπηρικού κινήματος που εκπροσωπεί τα Άτομα με Νοητική Αναπηρία, Αυτισμό, Σύνδρομο Down, Εγκεφαλική Παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και τις οικογένειές τους, μέσω των Σωματείων Γονέων - Κηδεμόνων στην ελληνική επικράτεια και έχει ως αποστολή τη διεκδίκηση και προστασία των δικαιωμάτων τους.

Με την υπ’ αριθμ.πρωτ.: 241/07.05.2020 επιστολή μας, απευθυνθήκαμε σε εσάς, τονίζοντας τους λόγους που καθιστούν αναγκαία την επαναλειτουργία των ΣΜΕΑΕ και τις αξιοσημείωτες παλινδρομήσεις που προέκυψαν από την αναστολή λειτουργίας των πάσης φύσεως εκπαιδευτικών δομών για τον μαθητικό πληθυσμό με αναπηρία[1] και στο παρόν χρήζουν άμεσης και κατάλληλης αντιστάθμισης. Θεωρούμε ευνόητο πως μια τέτοια αντιστάθμιση δεν επιτυγχάνεται επαρκώς με τη σύντμηση του χρόνου συμμετοχής τους στη συμβατική εκπαίδευση, ούτε μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που αποτέλεσε αναγκαία αλλά ‘πυροσβεστική’ λύση του προηγούμενου διαστήματος, μη ικανή να υποκαταστήσει τον διαδραστικό χαρακτήρα της σχολικής τάξης και κοινότητας και να ικανοποιήσει τους στόχους της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και το σύνολο των αναγκών του ωφελούμενου πληθυσμού της.

Οι εισαγωγικές τοποθετήσεις από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που έλαβαν χώρα στις 25/05/2020 αναφορικά με τα θέματα που βρίσκουν εφαρμογή στις σχολικές δομές που επαναλειτουργούν από 01/06/2020, στις οποίες εντάσσονται και οι εκπαιδευτικές μονάδες ειδικής αγωγής όλων των βαθμίδων, μας αναγκάζουν να αποταθούμε εκ νέου σε εσάς προκειμένου να διερευνηθεί το ενδεχόμενο διεύρυνσης του χρόνου επαναλειτουργίας των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Ειδικά Γυμνάσια, Ειδικά Λύκεια, Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ) κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, ο οποίος προβλέπεται να καταλάβει διάστημα μόλις δύο διδακτικών εβδομάδων (!).

Αναντίρρητα, η πρόβλεψη συμπορεύεται με την υπ’ αριθμ.52488/ΓΔ4/07.05.2020 Υ.Α. (Φ.Ε.Κ. 1764/τ.Β’/08.05.2020) που προσδιορίζει την 12η/06/2020, ως ημερομηνία λήξης των μαθημάτων του διδακτικού έτους 2019 – 2020 για τις ως άνω δημόσιες και ιδιωτικές εκπαιδευτικές δομές της χώρας. Εντούτοις, η εφαρμογή της προβάλλει ένα ακόμη αγεφύρωτο χάσμα στην ισότιμη μεταχείριση της πρόσβασης των μαθητών/τριών με αναπηρία στην εκπαίδευση έναντι του λοιπού μαθητικού πληθυσμού, αν συνεκτιμηθεί πως οι σχολικές μονάδες της γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν ήδη σταδιακά επαναλειτουργήσει, κατά περίπτωση, από τις 11/05/2020 και 18/05/2020 (Δ1α/ΓΠ.οικ.28237/ 05.05.2020 ΚΥΑ, Φ.Ε.Κ. 1699/τ.Β'/05.05.2020).

Με βάση τα ανωτέρω, για μια ακόμη φορά διαπιστώνεται πως οι μηχανισμοί που εισάγονται στο παρόν στο εκπαιδευτικό σύστημα για την αντιμετώπιση της πανδημικής κρίσης και αποσκοπούν στον περιορισμό των επιπτώσεων από τον αποκλεισμό των μαθητών/τριών από τον εκπαιδευτικό τους βίο, έχουν περιορισμένο παρεμβατικό ρόλο υπέρ των μαθητών/τριών με αναπηρία που φοιτούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Ακόμη περισσότερο, η διαφοροποιημένη μεταχείριση ως προς τον προβλεπόμενο χρόνο φοίτησης του μαθητικού πληθυσμού με αναπηρία έναντι του λοιπού μαθητικού πληθυσμού, και σε αυτή τη φάση της σταδιακής επιστροφής τους στις σχολικές δομές, έρχεται να καταδείξει:

(α) την απουσία επαρκών προβλέψεων για την αποτελεσματική εφαρμογή διατάξεων που έχουν θεσπιστεί στο πλαίσιο της εξίσωσης των ευκαιριών και της διασφάλισης του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση σε ίση βάση με τους/τις υπόλοιπους/ες μαθητές/τριες,

(β) την αναντίστοιχη βαρύτητα που αποδίδεται από το αρμόδιο Υπουργείο στα ζητήματα που αφορούν την ειδική έναντι της γενικής εκπαίδευσης και την εκ νέου την αντιμετώπιση της εκπαίδευσης των μαθητών/τριών με αναπηρία ως δευτερεύουσας σημασίας έναντι εκείνων της γενικής εκπαίδευσης με σαφή προτεραιοποίηση των δεύτερων. Η συνθήκη αυτή γίνεται αντιληπτή ως άνιση μεταχείριση και διάκριση εις βάρος των μαθητών/τριών με αναπηρία έναντι του λοιπού μαθητικού πληθυσμού, κατά παρέκκλιση των όσων προβλέπονται από το ελληνικό Σύνταγμα, τον Ν.4443/2016, το άρθρο 5 «Ισότητα και μη διάκριση» της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ (Ν.4074/2012),

(γ) την απόκλιση από τις δεσμευτικές υποχρεώσεις της ελληνικής πολιτείας για τον σχεδιασμό και υιοθέτηση συνεκτικών στρατηγικών για τη μετάβαση σε ένα ουσιαστικό συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό πλαίσιο, με την ισότιμη συμμετοχή του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού και την παροχή της υποστήριξης και των εύλογων προσαρμογών που απαιτούνται για τη διασφάλιση του δικαιώματος αυτού (όπως το άρθρο 24 της ανωτέρω Σύμβασης ορίζει, ο δε ασθενής βαθμός προόδου ως προς την επιτευξιμότητα της συνθήκης επιβεβαιώνεται από τις συστάσεις της Επιτροπής του ΟΗΕ προς τη χώρα, στο τέλος του περασμένου έτους).

Για τους παραπάνω λόγους και επειδή το δικαίωμα συμμετοχής των ατόμων με αναπηρία στα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, σε ίση βάση με τον υπόλοιπο πληθυσμό, προϋποθέτει ενιαία μεταχείριση που θα αποτρέπει αντικρουόμενες στα δικαιώματά τους διαδικασίες, ζητάμε όπως, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας, εξεταστεί η δυνατότητα μετάθεσης της ημερομηνίας λήξης του διδακτικού έτους 2019-2020 για τις ΣΜΕΑΕ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης – πρωτίστως για την κατώτερη δευτεροβάθμια, Ειδικά Γυμνάσια και Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.- κατ’ αντιστοιχία του χρόνου επανέναρξης της λειτουργίας τους και έως τις 26/06/2020, όπως προβλέπεται για τις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. 

Τέλος, και για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία που συνίσταται η μη επιστροφή στις σχολικές μονάδες, εξυπακούεται πως είναι θεμιτή η απαλλαγή από τις απουσίες και η περαιτέρω αξιοποίηση της τηλεκπαίδευσης ώστε να διασφαλιστεί η προαγωγή τους μετά το πέρας της σχολικής χρονιάς.

Κυρία Υπουργέ,

Σύμφωνα με επίσημο δελτίο τύπου του ΟΗΕ, η έκκληση που απευθύνεται προς τις κυβερνήσεις στο πλαίσιο των προσπαθειών ανάκαμψης και αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορωνοϊού, είναι να τεθούν τα άτομα με αναπηρία στο επίκεντρο των σχεδιασμών, ούτως ώστε η πανδημία να μην εντείνει τις ανισότητες ούτε να δημιουργήσει νέες απειλές στη βάση της διασφάλισης των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία και της πρόσβασής τους σε ευκαιρίες εκπαίδευσης, φροντίδας και συμμετοχής τους στην κοινωνία.

Χωρίς τη συνεπή χάραξη σχεδίων επιστροφής των μαθητών/τριών στις σχολικές μονάδες που θα αποτρέπουν την άνιση μεταχείριση των ατόμων με αναπηρία, χωρίς την προηγούμενη ανάλυση των συνεπειών τους, χωρίς το ουσιαστικό ενδιαφέρον για την κατανόηση της συμπεριληπτικής φιλοσοφίας, η επιτυχημένη μέχρι σήμερα στρατηγική της ελληνικής πολιτείας για την αντιμετώπιση της πανδημικής κρίσης, σε κάθε επίπεδο, κινδυνεύει να αποτελέσει περισσότερο αίτιο αποκλεισμού για τον πληθυσμό αυτό παρά σημείο εκκίνησης για την ισοτιμία και την αξιοπρεπή διαβίωση όλων.

Αναμένοντας την ανταπόκρισή σας.

Για την ΠΟΣΓΚΑμεΑ,   

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ 

Ιωάννης Μοσχολιός

 

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Φωτεινή Ζαφειροπούλου

 

Πίνακας αποδεκτών προς κοινοποίηση εγγράφου:

- Υπουργός Επικρατείας, κ. Γ. Γεραπετρίτης

- Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ.Σ.Ζαχαράκη

- ΕΣΑμεΑ

- Φορείς – Μέλη ΠΟΣΓΚΑμεΑ

 

[1] Ως προς την υποβάθμιση της προόδου σε επίπεδο γνωστικό, ψυχοσυναισθηματικό, κινητικότητας και σε επίπεδο κοινωνικών δεξιοτήτων και ειδικής εκπαιδευτικής αποκατάστασης κ.α.


Print
2475
«Νοέμβριος 2025»
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
272829303112
3
ΠΟΣΓΚΑμεΑ: "ΟΙ ΣΤΕΓΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΔΕΝ ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ∙  ΤΙΣ ΑΝΘΡΩΠΙΖΟΥΝ"

ΠΟΣΓΚΑμεΑ: "ΟΙ ΣΤΕΓΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΔΕΝ ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ∙ ΤΙΣ ΑΝΘΡΩΠΙΖΟΥΝ"

Οι ΣΥΔ δεν αφαιρούν τίποτα από κανέναν. Δεν στερούν χώρους, δεν επιβαρύνουν γειτονιές, δεν διαταράσσουν ισορροπίες. Αντιθέτως, προσθέτουν αξία, καλλιεργούν ενσυναίσθηση και ενισχύουν την κοινωνική συνοχή. Είναι κατοικίες ζωής, ένας άλλος τρόπος να νοηθεί η κοινωνία: ανοιχτή, δίκαιη, συμπεριληπτική.

Read more
456789
10

ΣΤΙΣ 14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ, Η ΕΝΑΡΞΗ ΤΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΩΦΕΛΟΥΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ

Οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας proimi.eetaa.gr από τις 14 Νοεμβρίου 2025 (08:00 π.μ.) έως και τις 5 Δεκεμβρίου 2025 (11:59 μ.μ.), από γονείς ή πρόσωπα που ασκούν τη γονική μέριμνα ή και την επιμέλεια, αναδόχους και επαγγελματίες ανάδοχους γονείς ή νόμιμους εκπροσώπους βρεφών και παιδιών ηλικίας από 0 έως 6 ετών, με αναπηρία ή αναπτυξιακές διαταραχές, ή με αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης αναπτυξιακών διαταραχών. Η Π.Ο.Σ.Γ.Κ.ΑμεΑ., αναγνωρίζοντας τον καθοριστικό ρόλο της πρώιμης παιδικής παρέμβασης στην ενίσχυση της αναπτυξιακής πορείας των παιδιών με αναπηρία, στην ενδυνάμωση των οικογενειών τους και στη διαμόρφωση συνθηκών ισότιμης συμμετοχής και κοινωνικής ένταξης, καλεί τα σωματεία–μέλη της να ενημερώσουν τους γονείς και τις οικογένειες που πληρούν τις προϋποθέσεις, προκειμένου να επωφεληθούν από το Πρόγραμμα.

Read more
1112

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΠΡΟΣ ΥΠΑΙΘΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΕΕΕΚ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ θεωρεί ότι η λειτουργία των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. πρέπει να επαναπροσδιοριστεί με βάση τις αρχές της προσβασιμότητας και της προσαρμογής του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στις εξατομικευμένες ανάγκες των μαθητών/τριών, της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής ευελιξίας, όπως αυτές προβλέπονται τόσο από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την ειδική αγωγή (ν.3699/2008, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει), όσο και από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες (ν. 4074/2012), η οποία επιβάλλει τη λήψη εύλογων προσαρμογών σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος, προκειμένου να διασφαλίζεται η ουσιαστική ισότητα και η συμμετοχή χωρίς αποκλεισμούς.

Read more
1314

ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ ΠΟΣΓΚΑμεΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΑΙΘΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΟΝΕΙΣ, ΑΔΕΛΦΙΑ, ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΕΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΒΑΡΙΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ

Κατά την άποψη της ΠΟΣΓΚΑμεΑ, η επέκταση των σχετικών ρυθμίσεων και στις ανωτέρω κατηγορίες αποτελεί αναγκαία προσαρμογή που θα αποκαθιστούσε τη θεσμική ισορροπία και θα αντανακλούσε πιστότερα την πραγματική επιβάρυνση των φροντιστών. Η ιδιότητα του δικαστικού συμπαραστάτη και η τεκμηριωμένη ευθύνη φροντίδας, ιδίως όταν συνδέονται με καθημερινή παρουσία και συνοίκηση, συνιστούν σαφή ένδειξη μόνιμης και ιδιαίτερα απαιτητικής υποστηρικτικής λειτουργίας.

Read more
1516
17181920

20ή ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ - ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Τα παιδιά με αναπηρία δεν ζητούν «εξαιρέσεις». Ζητούν να λογίζονται, να υποστηρίζονται, να συμμετέχουν και να ακούγονται. Και παρότι οι Συμβάσεις κατοχυρώνουν αυτό το δικαίωμά τους, η φωνή τους δεν φτάνει πάντα εκεί όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις. Όχι επειδή δεν έχουν άποψη, αλλά επειδή οι θεσμοί και το περιβάλλον τους δυσκολεύονται ακόμη να αναγνωρίσουν και να ενσωματώσουν αυτή τη φωνή στις διαδικασίες.

Read more
21

ΒΑΘΙΑ ΘΛΙΨΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΔΟΚΗΤΟ ΧΑΜΟ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ - ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ Η ΠΛΗΡΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΩΝ

Η ΠΟΣΓΚΑμεΑ εκφράζει τη βαθιά της συντριβή για τον αδόκητο χαμό της 13χρονης μαθήτριας σε ειδικό σχολείο του Πειραιά. Ως γονείς και κηδεμόνες παιδιών με κάθε μορφή αναπηρίας και των ατόμων με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες – των μαθητών και μαθητριών με τη μεγαλύτερη ευαλωτότητα – βιώνουμε με αγωνία και οδύνη αυτό το τραγικό γεγονός.

Read more
2223
24252627282930
1234567
Terms Of UsePrivacy StatementCopyright 2025 by ΠΟΣΓΚΑμεΑ
Back To Top